Биология ва тиббиёт муаммолари 2024 №6 (157)
Maqola mavzusi
ИЗМЕНЕНИЯ В ПОВЕДЕНИИ И КОГНИТИВНЫЕ НАРУШЕНИЯ У ЛЮДЕЙ С СИНДРОМОМ ДАУНА (373-381)
Mualliflar
Хакимова Сохиба Зиядуллоевна
Muassasa
Самаркандский государственный медицинский университет, Республика Узбекистан, г. Самарканд
Annotatsiya
В статье рассмотрены современные взгляды на сложную проблему - синдром Дауна. Проблема социальной адаптации и реабилитации детей с синдромом Дауна заключается в том, что данный синдром не является болезнью, успешно корригируемой медикаментозно, это особый тип развития, требующий специальных условий обучения и воспитания. Несмотря на то, что на сегодняшний день в нашей стране накоплен определенный опыт реабилитационной и коррекционной работы с такими детьми, неразрешенных проблем остается еще много. Цель: статьи заключается в пристальном изучении большого количества научного материала о проблеме изменений в поведении и когнитивных нарушениях у людей с синдромом Дауна. Материалы и методы ис-следования. В данном исследовании было проведено обзорное исследование более 35 научных работ, по-священных болезни синдрома Дауна. Результаты ис-следования. Анализ изученного литературного материала показал, что когнитивные и поведенческие изменения у людей с синдромом Дауна могут проявляться в различных аспектах их жизни. Синдром Дауна, вызванный трисомией 21-й хромосомы, влияет на развитие мозга и, как следствие, на когнитивные функции. В заключении можно сказать, что у людей с синдромом Дауна обычно наблюдается умственная отсталость, степень которой варьируется от легкой до умеренной. Однако важно отметить, что индиви-дуальные способности могут сильно различаться. Не-смотря на наличие умственной отсталости, многие люди с синдромом Дауна способны к обучению. Они могут осваивать базовые навыки, такие как чтение, письмо и счет, однако это требует больше времени и поддержки. У людей с синдромом Дауна часто наблю-даются трудности с кратковременной и рабочей па-мятью, что может затруднять запоминание новой информации и выполнение многозадачных действий. Многие испытывают сложности с удержанием вни-мания на одной задаче на протяжении длительного времени. Это может влиять на их способность к обу-чению и выполнению повседневных задач.
Kalit so'zlar
болезнь Дауна, изменения в поведении, когнитивные нарушения.
Adabiyotlar
1. Abbeduto L, Berry-Kravis E, Sterling A, Sherman S, Edgin JO, McDuffie A, et al. Expressive language sampling as a source of outcome measures for treatment studies in fragile X syndrome: feasibility, practice effects, test-retest reliability, and construct validity. J Neurodev Disord. 2020;12(1):1–23. Available from:. https://doi.org/10.1186/s11689-020-09314-5. 2. Aminov ZZ, Khakimova SZ, Davlatov SS. Improvement of treatment protocols of pain syndrome in patients with chronic brucellosis. European journal of molecular & clinical medicine. 2020;7(3):2540-2545. 3. Bornstein MH, Hahn C-S, Suwalsky JTD. Physically developed and exploratory young infants contribute to their own long-term academic achievement. Psychol Sci. 2013;24(10):1906–17. Available from:. https://doi.org/10.1177/0956797613479974. 4. Capone GT, Chicoine B, Bulova P, Stephens M, Hart S, Crissman B, et al. Co-occurring medical conditions in adults with Down syndrome: a systematic review toward the development of health care guidelines. Am J Med Genet A. 2018;176(1):116–33. Available from:. https://doi.org/10.1002/ajmg.a.38512. 5. Carretti B, Lanfranchi S, Mammarella IC. Spatial-simultaneous and spatial-sequential working memory in individuals with Down syndrome: the effect of configuration. Res Dev Disabil. 2013;34(1):669–75. Available from:. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2012.09.011. 6. Cham H, Reshetnyak E, Rosenfeld B, Breitbart W. Full information maximum likelihood estimation for latent variable interactions with incomplete indicators. Multivariate Behav Res. 2017;52(1):12–30. Available from:. https://doi.org/10.1080/00273171.2016.1245600. 7. Channell MM, Hahn LJ, Rosser TC, Hamilton D, Frank-Crawford MA, Capone GT, et al. Characteristics associated with autism spectrum disorder risk in individuals with Down syndrome. J Autism Dev Disord. 2019;49(9):3543–56. Available from:. https://doi.org/10.1007/s10803-019-04074-1. 8. Channell MM, Loveall SJ, Conners FA, Harvey DJ, Abbeduto L. Narrative language sampling in typical development: implications for clinical trials. Am J Speech Lang Pathol. 2018;27:123–35. Available from:. https://doi.org/10.1044/2017_AJSLP-17-0046. 9. Constantino JN, Charman T. Diagnosis of autism spectrum disorder: reconciling the syndrome, its diverse origins, and variation in expression. Lancet Neurol. 2016;15(3):279–91. Available from:. https://doi.org/10.1016/S1474-4422(15)00151-9. 10. Doerr E, Carretti B, Lanfranchi S. The working memory of individuals with Down syndrome. Int Rev Res Dev Disabil. 2019;56:93–121. Available from:. https://doi.org/10.1016/bs.irrdd.2019.06.006. 11. Edgin JO, Anand P, Rosser T, Pierpont EI, Figueroa C, Hamilton D, et al. The Arizona Cognitive Test Battery for Down Syndrome: test-retest reliability and practice effects. Am J Intellect Dev Disabil. 2017;122(3):215–34. Available from:. https://doi.org/10.1352/1944-7558-122.3.215. 12. Esbensen AJ, Hooper SR, Fidler D, Hartley SL, Edgin J, d'Ardhuy XL, et al. Outcome measures for clinical trials in down syndrome. Am J Intellect Dev Disabil. 2017;122(3):247–81. Available from:. https://doi.org/10.1352/1944-7558-122.3.247. 13. Glennon JM, Karmiloff-Smith A, Thomas MSC. Syndromic autism: progressing beyond current levels of description. Rev J Autism Dev Disord. 2017;4(4):321–7. Available from:. https://doi.org/10.1007/s40489-017-0116-2. 14. Godfrey M, Lee NR. Memory profiles in Down syndrome across development: a review of memory abilities through the lifespan. J Neurodev Disord. 2018;10(1):5. Available from:. https://doi.org/10.1186/s11689-017-9220-y. 15. Grieco J, Pulsifer M, Seligsohn K, Skotko B, Schwartz A. Down syndrome: cognitive and behavioral functioning across the lifespan. Am J Med Genet C Semin Med Genet. 2015;169(2):135–49 Available from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ajmg.c.31439. 16. Hakimova S.Z., Hakimova G.K. Surunkali og'riq sindromi bilan og'rigan bemorlarda siqilish-ishemik kelib chiqishi radikulopatiyalarining psixopatologik va vegetativ kasalliklarining o'ziga xos xususiyatlari. Doktor axborotnomasi. 2021;1 (98):100-102. 17. Karmiloff-Smith A, Al-Janabi T, D’Souza H, Groet J, Massand E, Mok K, et al. The importance of understanding individual differences in Down syndrome. F1000Res. 2016;5:1–10. Available from:. https://doi.org/10.12688/f1000research.7506.1. 18. Khakimova S.Z, Atokhodjaeva D.A. (). Features of Pain Syndrome of Patients with Brucellosis if Damaged Nervous System. Medico-legal Update. 2020;20:3. 19. Lanfranchi S, Mammarella IC, Carretti B. Spatial-simultaneous working memory and selective interference in Down syndrome. Child Neuropsychol. 2015;21(4):481–9. Available from:. https://doi.org/10.1080/09297049.2014.913557. 20. Lecavalier L. Phenotypic variability in autism spectrum disorder: clinical considerations. In: Davis III T, White S, Ollendick T, editors. Handbook of Autism and Anxiety; Autism and Child Psychopathology Series. Cham: Springer; 2014. p. 15–29. Available from:. https://doi.org/10.1007/978-3-319-06796-4_2. 21. Lee NR, Anand P, Will E, Adeyemi EI, Clasen LS, Blumenthal JD, et al. Everyday executive functions in Down syndrome from early childhood to young adulthood: evidence for both unique and shared characteristics compared to youth with sex chromosome trisomy (XXX and XXY). Front Behav Neurosci. 2015;9:264. Available from:. https://doi.org/10.3389/fnbeh.2015.00264. 22. Loveall SJ, Conners FA, Tungate AS, Hahn LJ, Osso TD. A cross-sectional analysis of executive function in Down syndrome from 2 to 35 years. J Intellect Disabil Res. 2017;61(9) Available from:. https://doi.org/10.1111/jir.12396. Baddeley A. Working memory. Science. 1992;255(5044):556–9. Available from:. https://doi.org/10.1126/science.1736359. 23. Mai CT, Isenburg JL, Canfield MA, Meyer RE, Correa A, Alverson CJ, et al. National population-based estimates for major birth defects, 2010–2014. Birth Defects Res. 2019;111(18):1420–35. Available from:. https://doi.org/10.1002/bdr2.1589. 24. Miller LE, Burke JD, Troyb E, Knoch K, Herlihy LE, Fein DA. Preschool predictors of school-age academic achievement in autism spectrum disorder. Clin Neuropsychol. 2017;31(2):382–403. Available from:. https://doi.org/10.1080/13854046.2016.1225665. 25. Pulina F, Vianello R, Lanfranchi S. Cognitive profiles in individuals with Down syndrome. Int Rev Res Dev Disabil. 2019;56:67–92. Available from:. https://doi.org/10.1016/bs.irrdd.2019.06.002. 26. Rosser TC, Edgin JO, Capone GT, Hamilton DR, Allen EG, Dooley KJ, et al. Associations between medical history, cognition, and behavior in youth with down syndrome: a report from the down syndrome cognition project. Am J Intellect Dev Disabil. 2018;123(6):514–28. Available from:. https://doi.org/10.1352/1944-7558-123.6.514. 27. Sabat C, Arango P, Tassé MJ, Tenorio M. Different abilities needed at home and school: The relation between executive function and adaptive behaviour in adolescents with Down syndrome. Scientific Rep. 2020;10(1):1683. Available from:. https://doi.org/10.1038/s41598-020-58409-5. 28. Sansone SM, Schneider A, Bickel E, Berry-Kravis E, Prescott C, Hessl D. Improving IQ measurement in intellectual disabilities using true deviation from population norms. J Neurodev Disord. 2014;6(1):16. Available from:. https://doi.org/10.1186/1866-1955-6-16. 29. Tassé MJ, Luckasson R, Schalock RL. The relation between intellectual functioning and adaptive behavior in the diagnosis of intellectual disability. Intellect Dev Disabil. 2016;54(6):381–90. Available from:. https://doi.org/10.1352/1934-9556-54.6.381. 30. U.S. Census Bureau. Race. Available from: https://www.census.gov/topics/population/race.html. Accessed 8 July 2020. 31. van Gameren-Oosterom HBM, Fekkes M, Buitendijk SE, Mohangoo AD, Bruil J, van Wouwe JP. Development, problem behavior, and quality of life in a population based sample of eight-year-old children with down syndrome. PLoS ONE. 2011;6(7):16–20. Available from:. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0021879. 32. von Stumm S, Plomin R. Socioeconomic status and the growth of intelligence from infancy through adolescence. Intell. 2015;48:30–6. Available from:. https://doi.org/10.1016/j.intell.2014.10.002. 33. Warner G, Moss J, Smith P, Howlin P. Autism characteristics and behavioural disturbances in ∼500 children with Down’s syndrome in England and Wales. Autism Res. 2014;7(4):433–41. Available from:. https://doi.org/10.1002/aur.1371. 34. Will EA, Caravella KE, Hahn LJ, Fidler DJ, Roberts JE. Adaptive behavior in infants and toddlers with Down syndrome and fragile X syndrome. Am J Med Genet B Neuropsychiatr Genet. 2018;177(3) Available from:. https://doi.org/10.1002/ajmg.b.32619. 35. Yang Y, Conners FA, Merrill EC. Visuo-spatial ability in individuals with Down syndrome: is it really a strength? Res Dev Disabil. 2014;35(7):1473–500. Available from:. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2014.04.002.