Doktor axborotnomasi 2024, №3 (115)


Maqola mavzusi

YO‘L-TRANSPORT HODISALARIDA JAROHAT OLGAN AVTOMOBIL HAYDOVCHILARINING MORFOLOGIK XUSUSIYATLARI VA UMURTQA POG‘ONASI - ORQA MIYA TUZILMALARINING JAROHAT MEXANIZMI (58-62)

Mualliflar

S. I. Indiaminov1, B. B. Baxtiyorov1, I. B. Shopulatov2

Muassasa

1O‘zbekiston Respublikasi Sog‘liqni saqlash vazirligi Respublika sud-tibbiy ekspertiza ilmiy amaliy markazi, Toshkent, 2Samarqand davlat tibbiyot universiteti, Samarqand, O‘zbekiston

Annotatsiya

Maqsad: yo‘l-transport hodisalarida shikastlangan zamonaviy avtomashinalar haydovchilarida orqa miya shi kastlanishining shakllanishining o‘ziga xos xususiyatlarini aniqlash. Usullari: Zamonaviy Chevrolet- Daewoo-uz yengil avtomobillarining haydovchilari bo‘lgan 119 murdalar tekshirish natijalari tahlil qilindi. Baxtsiz hodisada halok bo‘lgan haydovchilar asosan 18 yoshdan 59 yoshgacha bo‘lganlarni tashkil etdi. Olingan natijalar: Hay dovchilarning umurtqa pog‘onasi va orqa miyaning C1-C2 yoki C5-C6 o‘rtasida ko‘p uchradi, shuningdek, umurtqa pog‘onasining ko‘krak qismi bilan birgalikda, asosan, bo‘yni umurtqa qismi sinib siljishlari bilan tavsiflanganligi aniqlandi. Orqa miya jarohatlarining shakllanishi, asosan, umurtqalarning sinishi va uzilishi shaklida, bo‘yni umurtqalari travmatizatsiyasi, xususan, bo‘yning oksipital travmasi va qamchi shaklida jarohati, jabrlangan hay dovchilar uchun ko‘proq xarakterli bo‘lib chiqdi. Xulosa: Multispiral kompyuter tomografiyasi natijalariga ko‘ra qo‘l suyaklari sinishi muddatini aniqlash uchun yumshoq to‘qimalarning holatini, sinish sohalari va qirralarini va ularning bo‘laklarini, sinish chiziqlarini, suyaklarning bitishini baholash orqali aniqlash maqsadga muvofiq bo‘ladi.

Kalit so'zlar

avtomobil shikastlanishi, salon ichida, umurtqa pog‘onasi, orqa miya, shikastlanish, morfologiya, mexanizm.

Adabiyotlar

1. Пиголкин Ю.И., Дубровин И.А., Седых Е.А., Мосоян А.С. Судебно-медицинская оценка повреждений при травме в салоне движущегося легкового автомобиля, оборудованного современными средствами индивиду альной безопасности. Судебно-медицинская экспертиза. 2018;61(1):16-20. 2. Пиголкин Ю.И., Дубровин И.А., Седых Е.А., Мосоян А.С. Характеристика переломов шейных, грудных и поясничных позвонков у пострадавших в салоне современного легкового автомобиля при дорожно транспортных происшествиях. Судебно-медицинская экспертиза 2016, 58(1): с.13-17. Doi: 10.17116/ sudmed201659113-17. 3. Саркисян Б.А., Паньков И.В. 2019, Повреждения водителя и пассажира переднего сидения при несмертель ной внутрисалонной травме в легковых автомобилях иностранного производства. Шевченко К.В., Бороду лин Д.В. 2019;62(4):61-62. Https://doi.org/10.17116/sudmed20196204161. 4. Смиренин С.А., Хабова З.С., Фетисов В.А. Возможности установления места расположения пассажира при травмах внутри салона автомобиля по повреждениям конечностей с использованием последовательного математического анализа. Судебно-медицинская экспертиза, 3, 2015, с.29-35. Doi: 10.17116/ sudmed201558329-35; Baльд. А. Последовательный анализ. М.: Физматлит 1960. 5. Солохин А.А. Судебно-медицинская экспертиза в случаях автомобильной травмы. Медицина 1968. – 227 с.]. Отдельные данные автора не подтверждаются современными данными. Так, по данным Е.П. Седых (2013,2014) ПСМП различных отделов у водителей сопровождаются разрывом ТМО и размозжением спин ного мозга, однако автор не приводят критериев по обоснования механизма травмы. 6. Фетисов В.А., Гусаров А.А., Смиренин С.А. Особенности производства комплексных экспертиз при внут рисалонной автомобильной травме. Судебно-медицинская экспертиза. 2016;59(4):15-20. 7. Фетисов В.А., Смиренин С.А., Нестеров А.В., Хабова 3.С. Актуальные вопросы автомобильной травмы в материалах статей журнала «Судебно-медицинская экспертиза» за период с 1958 по 2012 г. Судебно медицинская экспертиза. 2014;57(3):56-62.